Konserwacja łańcucha ogranicza koszty serwisu rowerów
Łańcuch, jako kluczowy element napędu roweru, powinien być otoczony szczególną opieką. Błoto, kurz, piach, słona woda… gdy przyjrzymy się, w jakich warunkach przychodzi pracować naszemu łańcuchowi, nie powinniśmy się więcej dziwić, że jego konserwacja okazuje się jednym z podstawowych elementów serwisu rowerów.Aby odpowiednio zadbać o łańcuch, w pierwszej kolejności należy go wyczyścić, a następnie nasmarować specjalnie do tego celu przeznaczonym olejem. Warto to robić okresowo, ale także za każdym razem, gdy wypad pozostawi liczne pamiątki w postaci nawarstwionego brudu. Brud na łańcuchu powoduje zwiększenie oporów w czasie jazdy, a na dłuższą metę rdzewienie, co może się zakończyć nawet wymianą łańcucha.
Obecnie produkowane oleje posiadają bardzo dobre właściwości smarujące i ochronne, a jednocześnie nie przyciągają do siebie brudu, kurzu czy piachu. Tarcie, którego nie łagodzi olej jest nie tylko przyczyną nieprzyjemnych odgłosów w czasie jazdy, lecz również przyspieszonego zużycia koronek kasety i korby (potocznie – zębatek przerzutki), czego niemiłym efektem może być konieczność naprawy roweru i wymiana wyżej wymienionych podzespołów.